اولین گزارش گونه (Psilotum nudum (Psilotaceae از ایران

نویسندگان

  • آیت الله رضایی نودهی دانشکده علوم کشاورزی شاهد رامسر
  • شاهپور خانقلی دانشکده علوم کشاورزی شاهد رامسر
چکیده مقاله:

طی یک برنامه جمع‌آوری جهت احداث هرباریومی در غرب مازندران، نمونه‌هایی از گونه Psilotum nudum از رویشگاهی طبیعی جمع‌آوری گردید. نمونه های جمع‌آوری شده به صورت اپیفیت در حفره‌های روی درختان انجیلی (Parrotia persica) که با پسمانده گیاهان پر شده بود، یافت گردید. پس از جمع‌آوری نمونه‌ها، کتابهای در دسترس مربوط به پتریدوفیت‌های ایران بازبینی و مشاهده شد، چنین گیاهی از ایران گزارش نشده بود. این نمونه ها که بعداً Psilotum nudum نامگذاری شدند، درواقع مبنای اولین گزارش گونه برای فلور ایران می‌باشند. این گونه گیاهی علفی چندساله با ریزوم‌های منشعب می‌باشد ساقه های هوایی گیاه با انشعابات دوتایی، زواید برگی فلس مانند و یک بار دو شاخه‌ای. اسپورانژ یا سه حجره‌ای، سه لبه‌ای، بالای اسپورفیل دو شاخه‌ای؛ هر لب در مرحله بلوغ شکوفای حجره‌ای.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اولین گزارش گونه (psilotum nudum (psilotaceae از ایران

طی یک برنامه جمع آوری جهت احداث هرباریومی در غرب مازندران، نمونه هایی از گونه psilotum nudum از رویشگاهی طبیعی جمع آوری گردید. نمونه های جمع آوری شده به صورت اپیفیت در حفره های روی درختان انجیلی (parrotia persica) که با پسمانده گیاهان پر شده بود، یافت گردید. پس از جمع آوری نمونه ها، کتابهای در دسترس مربوط به پتریدوفیت های ایران بازبینی و مشاهده شد، چنین گیاهی از ایران گزارش نشده بود. این نمونه ...

متن کامل

The evaluation of Murray's law in Psilotum nudum (Psilotaceae), an analogue of ancestral vascular plants.

Previous work has shown that the xylem of seed plants follows Murray's law when conduits do not provide structural support to the plant. Here, compliance with Murray's law was tested in the stem photosynthesizer Psilotum nudum, a seedless vascular plant. Psilotum nudum was chosen because the central stele does not provide structural support, which means that Murray's law is applicable, and beca...

متن کامل

اولین گزارش گونه polygonum glabrum در ایران

گونه Polygonum glabrum که از شمال شرق و برخی از مناطق دیگر ایران جمع‌آوری شده، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود. این گونه در رویشگاههای مرطوب و حاشیه مزارع دیده شده است.

متن کامل

اولین گزارش گونه Cis chinensis (Coleoptera: Ciidae) از ایران

سوسک­‌های خانواده ‌Ciidae، سوسک‌­های کوچکی هستند که در اندام­‌های باردهی قارچ رشد می‌­کنند. دربررسی و نمونه­‌برداری که در طول سال­‌های 90 و 91 از مناطق مختلف استان گیلان انجام گرفت، گونه Cis chinensis Lawrence, 1991 جمع­‌آوری و پس‌از شناسایی برای اولین ­بار از ایران گزارش شد. این گونه متعلق به خانواده‌ Ciidae (Coleoptera: Tenebrionoidea) است.

متن کامل

گزارش گونه .Calendula karakalensis Vass برای اولین بار از ایران

گونه Calendula karakalensis از تیره کاسنی به عنوان یک گونه جدید از ایران (خراسان) گزارش می‌گردد. رویشگاه دقیق این گونه نیز بر اساس محل جمع‌آوری نمونه‌های هرباریومی ارایه شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 10  شماره 1

صفحات  1- 3

تاریخ انتشار 2003-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023